آمار خرید اینترنتی در ایران

آمار خرید اینترنتی ایران
آمار خرید اینترنتی ایران

آمار خرید اینترنتی در ایران
گزارش‌های پراکنده‌ای که شرکت پست جمهوری اسلامی از تعداد سفارشات و مرسولات پستی اینترنتی ارائه می‌کند و یا آمارهای دوره‌ای بانک مرکزی در خصوص میزان تراکنش های مالی این حوزه، نشان می دهند که اقبال عمومی مردم ایران، رفته رفته  نسبت به خرید اینترنتی در کشور در حال افزایش می‌باشد.

در تازه‌ترین گزارشی که به نقل از مدیر کل پست مسقیم و سرویس‌های نوین پستی، ‌توسط روزنامه فناوران به چاپ رسیده، جواد کیوانی، اعداد و رقم‌های جالبی در خصوص خرید و فروش اینترنتی در سطح کشور، مبتنی بر آمارهای پستی ارائه داده است. بنابر اظهارات وی، از سال ۸۶ که بحث فروشگاه های اینترنتی و تحویل کالا از طریق پست مطرح شد تا به امروز نزدیک به ۱۳/۵ میلیون مرسوله را در بخش خرید و فروش اینترنتی کشور توسط شرکت پست جابه جا شده است که ارزش مالی این کالاها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

ایرانی‌ها از ابتدای سال تا کنون ۴۷ میلیارد تومان خرید اینترنتی کرده اند
جواد کیوانی، مدیرکل پست مستقیم و سرویس های نوین پستی می‌گوید: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت بخش خصوصی در حوزه فروشگاه‌های آنلاین با پست همکاری دارند که این ۳۰ شرکت توانستند نزدیک به ۵ هزار فروشگاه را تحت پوشش قرار دهند. در سال ۱۳۹۲، بالغ بر ۵ میلیون مرسوله اینترنتی که ارزش مالی آن حدود ۲ هزار میلیارد ریال بوده است، از طریق پست جابجا شده است. این مقدار برای دو ماهه اول سال ۱۳۹۳، حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مرسوله در سرویس خرید و فروش اینترنتی بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۲۲ درصد رشد داشته است. ارزش این کالاها هم در واقع از ۱۷۶ میلیارد ریال به ۴۷۳ میلیارد ریال افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۱۶۸ درصد است.

استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز، اردبیل و اصفهان، به ترتیب برترین استان هایی هستند که بیشترین فروش اینترنتی کالا در آنها اتفاق افتاده است و استان‌های اصفهان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، کرمان، مازنداران و آذربایجان شرقی نیز بیشترین میزان تقاضا برای خرید اینترنتی کالا را در اختیار دارند.

  آمار جهانی خرید اینترنتی
جديدترين آماري که جايگاه ايران در حوزه تجارت الکترونيک جهانی را مشخص مي‌سازد، اظهارات برخي مسوولان دولتي در ششمين همايش تجارت الکترونيک است. براين اساس گفته شده است که در سال 2010، ايران در تجارت الکترونيک در جايگاه 102 قرار داشته که اين جايگاه در حال حاضر به رتبه 100 رسيده است. و با وجود اينکه سرعت ما رو به جلو است اما از سرعت کمتري در مقايسه با ديگر کشورهاي منطقه برخورداريم.

 IranECAtEnd1

 در حالي که حجم تجارت الکترونيک کشور‌ آن هم توسط شرکت پست به 67 ميليارد تومان (حدود 4 ميليون دلار) مي‌رسد. حجم معاملات الکترونيکي دنيا در سال گذشته برابر با 3/8 تريليون دلار بوده است.همچنين با توجه به تحقيقات صورت گرفته توسط شرکت Invesp، اين شرکت پيش‌بيني کرده که ميزان درآمدهاي حاصل از تجارت الکترونيک در سال‌هاي آينده رشد چشمگيري خواهد داشت. اين شرکت با توجه به بهبود زيرساخت‌ها، کاربران اينترنتي، افزايش خدمات اينترنتي و ساير شرايط موثر، ميزان درآمد حاصل ازتجارت الکترونيکي جهاني را تا سال 2015 پيش‌بيني کرده است.

به گفته اين شرکت، با رشد 5/20 درصدي، ميزان فروش تا سال 2012 به 5/820 ميليارد دلار و و با رشد 106 درصدي، اين ميزان تا سال 2015 به 4/1 تريليون دلار خواهد رسيد. که اين به نوبه خود افق پراميدي براي تجارت الکترونيکي جهان و رشد اقتصاد جهاني محسوب مي‌شود. شايد اين فاصله زياد ميان حجم تجارت الکترونيک ايران با جهان نگران‌کننده به نظر برسد، اما مسوولان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و همچنين مسوولان وزارت ارتباطات اعلام مي‌کنند که با در نظر گرفتن برنامه‌هاي ويژه، ايران به زودي در حوزه تجارت الکترونيک پيشرفت قابل ملاحظه‌اي خواهد داشت.براي مثال مسوولان وزارت ارتباطات اعلام کرده‌اند که در برنامه پنج ساله پنجم، پيش‌بيني شده تا ۲۰ درصد تجارت داخلي و ۳۰ درصد تجارت خارجي بايد به صورت الکترونيک انجام شود و هم‌اکنون نيز دولت نگاه ويژه‌اي به موضوع تجارت الکترونيک دارد.

مطالب مرتبط:
مقایسه آمار خرید اینترنتی دستگاه های دیجیتال در ایران
مقایسه آمار دانلود در ایران 
مقایسه جستجوی کتاب و فیلم در ایران
نگاهی به آمار جستجوی لباس در ایران

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید