تحقیقات بازار درشبکه‌های اجتماعی – مقدمه

تحقیقات بازار درشبکه‌های اجتماعی – مقدمه

در جنگهای قدیم و جدید سرنوشت جان‌ها و خاک‌های بسیاری را فرماندهانی تعیین کردند که نه سربازان بیشتر و نه سلاح‌های قدرتمندتر، بلکه قدرت پیش‌بینی بهتری نسبت به شرایط یا طرف مقابل داشتند. ثروت‌سازی از یک تجارت کوچک بدون قدرت پیش‌بینی، یعنی پا گذاشتن در یک میدان جنگ با چشمان بسته! و امروز کم نیستند کسانی که در کسب‌وکار بر اساس تصاویر نه‌چندان شفاف از حال و آینده به چنین میدان‌هایی وارد می‌شوند. تحقیقات به شما قدرت پیش‌بینی می‌دهد و امروز با اطمینان به شما نوید می‌دهیم که یکی از ابزارهای این قدرت پیش‌بینی، در یک‌ قدمی شما یعنی روی کامپیوتر شخصی یا تلفن همراه شماست.

رسانه‌های اجتماعی – شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی مثل تلگرام، واتساپ، فیسبوک و.. – از قدرتمند‌ترین ابزارهای تحقیقات پیرامون هر موضوعی از جمله بازار و فعالیت‌های اقتصادی هستند. شما در حال مطالعه مقدمه مبحثی هستید که به شما کمک خواهد کرد در شبکه‌های اجتماعی مشتریان واقعی‌تان را پیدا کنید، از انتظارات مشتریان فعلی زودتر از رقبا مطلع شوید، بهتر پیش‌بینی کنید و سریعتر تصمیم بگیرید. در پایان این درس شما با ویژگی‌های یک تحقیق علمی آشنا خواهید شد. مشخصا از واژه “درس ” استفاده کردیم تا در تدوین مطالب، نتیجه‌بخش بودن اولویت اول باشد.

هدایت بخش زیادی از هزینه تبلیغاتی برندهای بزرگ به سمت شبکه‌های اجتماعی اهمیت تاثیر شگرف این ابزارهای قدرتمند را نشان می‌دهد. پیش‌نیاز شروع تحقیقات بازار در شبکه‌های اجتماعی شناختی اولیه از خود تحقیق و اهداف پیش‌روی آن است. پس در گام اول نگاهی کوتاه و مهم به فرایند تحقیق خواهیم داشت و در ادامه به شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزار اجرایی آن خواهیم پرداخت. بخش‌های مختلف این مبحث به صورت پیوسته پیش‌نیاز یکدیگر هستند.

اول صورت مسئله

در قدم اول مسئله تحقیق را روشن و تشریح کنید. مثال: می‌خواهید بدانید که برای فروش کیف‌های چرم دست‌دوز چه میزان پتانسیل فروش یا مشتری بالقوه در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. مسئله شما از یک پارگراف تا چند صفحه می‌تواند شرح داده شود. اکیدا توصیه می‌شود در این مرحله با وسوسه جستجوی موضوع مدنظر در شبکه‌های اجتماعی مقابله کنید و صرفا به نوشتن اکتفا نمایید. داروین معتقد بود “شناخت مسائل به مراتب سخت‌تر از حل کردن آن‌هاست” نحوه نوشتن  مسئله تحقیق بهتر است به صورت پرسش‌های کوتاه،  واضح و ساده باشد. مثلا چگونه کیف‌های چرم دست‌دوز خودم را در اینستاگرام بفروشم و..

آنچه هستید و آنچه پیدا می‌کنید

گرت هافستد یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشمندان حوزه جامعه‌شناسی و فرهنگ معتقد است نتایج هر تحقیق آلوده به نگرش، تجربیات و سوابق محقق است. او این امر را غیر قابل اجتناب دانسته و تأکید می‌کند که در بررسی نتایج تحقیقات صرف نظر موضوع و روش، باید مد نظر داشت که پیشینه محقق نتایج تحقیقات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متخصصان علوم تحقیقات به این تاثیرگذاری دانش پیشین می‌گویند. مثلا در نمونه کیف‌های دست‌دوز چرمی در شبکه‌های اجتماعی، این که شما چند سال دارید، چه مدت است کار می‌کنید؟ آیا در فروش‌های قبل موفق بوده‌اید، کجا ساکن هستید و.. در نوع تحقیق و نتایج آن تاثیرگذار است. در این مرحله نیازی به انجام هیچ کار خاصی نیست. کافیست از این موضوع آگاهی داشته باشید که رویکرد شما در یک تحقیق تحت تاثیر چه عواملی است.

تحقیق در مورد تحقیق

اصل مهم دیگر در مورد روش تحقیق در شبکه‌های اجتماعی، اطلاع از نتایج سایر محققان آن حوزه است. ابتدا جستجو کنید ببیند وب‌سایت یا منبعی وجود دارد که نتایج تحقیقات مدنظر شما یا نزدیک‌ترین حوزه کاری به آن را ارائه کند؟ حتی اگر الزامی در استفاده از نتایج محققان دیگر نداشته باشید باید از وجود آن مطلع بوده و نتایج آن را در اختیار داشته باشید. در بسیاری از موارد این نتایج از تحقیقات خود شما اهمیت بیشتری دارد، چرا که در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در کنار هم قرار دادن تحقیقات مختلف در بازه‌های متفاوت توسط اشخاص متفاوت نتایج شگفت‌آوری در اختیارتان خواهد گذاشت.

پاسخ ‌های موقت

در قسمت صورت مسئله گفتیم که مسئله خودتان – که همان موضوع تحقیق هست را به صورت پرسش‌هاس ساده و صریح مطرح کنید. حال در این مرحله به این پرسش‌هاس پاسخ‌های ساده، صریح و کوتاه بدهید. این پاسخ‌های موفت کمک می‌کند رویکرد دقیقی نسبت به مسئله پیدا کنید. همچنین هر مسئله‌ای از مسائل کوچکتر از خودش تشکیل شده است که پاسخ‌های موقت به شکست مسئله به بخش‌های کوچکتر کمک می‌کند. وقتی بپرسید که بهتر است که از کدام شبکه‌ی اجتماعی برای فروش کیف‌های چرمی استفاده کنم و چرا، یک پاسخ موقت می‌تواند اینستاگرام، تلگرام یا حتا فیسبوک باشد.

واقعیت تجربی

در این مرحله سعی کنید پاسخ‌های موقت خودتان را با مصداق‌های عینی مطابقت دهید. از دوستان و آشنایان سوال کنید تا کنون به واسطه اینستاگرام چیزی خریده‌اند؟ یا اگر کالای خوبی پیدا کنند خواهند خرید؟ در این مرحله به دنبال جمع‌آوری و استخراج نتایج نباشید. می‌خواهیم در یک مقیاس کوچک تطابق واقعیت، ذهنیت و صورت مسئله را به هم نزدیک کنیم. این بخش کمک زیادی می‌کند تا خطاهای شناختی تاثیرگذار روی یک فرایند تحقیق را شناسایی کنید.

یک تمرین ساده

یک موضوع مهم تجاری که اطلاعات کاربران آن در شبکه‌های اجتماعی برای شما اهمیت دارد را تعیین کنید. یک یا چند سوال ابتدایی در مورد آن مطرح کرده و بنویسد. توجه داشته باشید که در تمام مراحل نیازی نیست به شبکه‌های اجتماعی رجوع کنید. سعی کنید تحقیقات دیگر در این رابطه اعم از مستندات آماری، اینفوگرافیک یا هر آنچه در دسترس هست را جمع آوری و مطالعه کنید. حالا به سوالاتی که طرح کردید پاسخ‌های  اولیه ساده بدهید. پاسخ‌ها را با شرح مرحله قبل (واقعیت تجربی) بررسی کرده و تلاش کنید یک تحلیل و نتیجه‌گیری نسبی از آن استخراج کنید، هیچ الزامی وجود ندارد که آمارهای دقیق قابل استناد استخراج شود.

اگر می‌خواهید تحقیقات شما در شبکه‌های اجتماعی نتایجی متفاوت از پرسه‌زدن‌های عادی داشته باشد تمرینات را مرحله به مرحله انجام داده و سوالات و تجربیات خودتان را از طریق نظرات پائین همین مطلب با ما و سایر کاربران بازاران در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس