مشارکتی فراتر از انتظار در طرحی غیر الزامی

مشارکتی فراتر از انتظار در طرحی غیر الزامی

مشارکت فعالانه بیش از ۲۱ میلیون ایرانی در طرح سرشماری اینترنتی فراتر از پیش‌بینی‌های مسئولان سازمان آمار کشور بود. این اولین بار نیست که یک پیش‌بینی در کشور ما درست از آب در نمی‌آید و ای کاش همه پیش‌بینی‌ها به سمت نیمه پر لیوان، غلط از آب در می‌آمد. مشارکت بیش از ۶ میلیون خانوار ایران در این طرح نشان داد ضریب رشد اینترنت در کشور فراتر از چیزی است که انتظار می‌رفته و می‌رود. این موضوع را مدیر مرکز آمار ایران اعلام کرد. مشارکت پائین‌تر از حد انتظار شهرهای بزرگی مثل تهران و مشارکت فراتر از انتظار استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان جنوبی، یزد و کردستان نشان از تغیرات مهمی در ساختار اجتماعی ایران دارد.

معمولا آمارهای جمعیتی با معیارهایی مانند تولد، فوت، ازدواج، طلاق و غیره ارزیابی و سنجیده می‌شود. نرخ مشارکت کاربران طرح امسال رسما تاریخ سرشماری ایران را به دو دوره قبل از اینترنت و بعد از اینترنت تقسیم کرد. این آمار مشارکت اینترنتی کاربران، مثل معیارهای ثابت سرشماری (تولد و ازدواج) قابل ارزیابی واتکاء است. دستاوردهای چنین مشارکتی با توجه به موارد زیر غیر قابل چشم پوشی است.

اینترنتی بود اما الزامی نبود

در نهایت پس از سرشماری اینترنتی، کد رهگیری باید توسط مامور مراجعه کننده دریافت و تکمیل شود. اطلاع‌رسانی و تبلیغات رسانه‌ای این طرح صرفا جنبه اطلاع‌رسانی، تشویقی داشت که البته وجود هزار جایزه یک میلیون تومانی و یک گیگابایت اینترنت همراه (به‌صورت قرعه‌کشی) برای بیش از نیمی از جمعیت حاضر در فضای مجازی (۲۰ میلیون نفر) در میان این همه جایزه برای برنج و چای و  اپلیکیشن، آنقدرها تهیج‌کننده به حساب نمی‌آید. تفکر عمومی جامعه نسبت به اینترنت اکنون فراتر از تحقیق‌های دانش‌آموزی، وب‌گردی‌ و کانال‌گردی است. سرعت بالغ شدن کاربران ایرانی در شهرهایی که امکانات کمتری نسبت به کلان‌شهرها دارند مهم‌ترین دستاورد این سرشماری برای جامعه‌فناوری است.

صرف‌نظر از این که تصادفا از طریق گوگل در حال خواندن این مطلب هستید یا بازاران‌خوانی بخش از روزانه‌های شماست، باور داشته باشید که اینترنت یکی از بهترین ابزارهای جمع‌آوری – و نه الزاما دسترسی – به اطلاعاتی است که می‌تواند پایه‌ای برای پولسازی شود. در بازاریابی پولسازی یعنی فروش بیشتر و مداوم‌‌تر و تکنیک‌های جمع‌‌آوری و تحلیل اطلاعات در هر زمینه‌ای به پول‌سازی کمک شایانی می‌کند. گفته می‌شود ضریب نفوذ، مشارکت و اعتماد به اینترنت در کشور ژاپن و انگلستان بیش از ۹۲ درصد است. گاهی فکر می‌کنم هزینه  مرکز آمار ژاپن برای سرشماری با جمعیت نزدیک به ۱۳۰میلیون نفر، چند ده‌برابر کمتر از کشور ماست!

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.