شرکتی که هواپیما طراحی می‌کند اما اتوموبیل می‌فروشد

طراحی هیوندای

 

خلبان‌ها ضرب‌المثل جالبی دارند که می‌گوید: “هواپیمایی که زیباست خوب پرواز می‌کند” سرعت رشد فناوری به‌همراه راهکارهای خلاقانه تجاری، نسل امروز اتومبیل‌ها را شبیه به هواپیما کرده و به همان نسبت هم هواپیما‌ها را به اتومبیل. در میان انبوه خودرودهای ایرانی و چینی، خودروهای دو غول موفق کره‌ای هیوندای و کیا انقلابی در طراحی صنعتی به شمار می‌آید، به شکلی که طراحی زیبا و حرفه‌ای این دو شرکت تداعی کننده نوع خیابانی همان ضرب‌المثل خلبانی است که: خودرویی که زیباست، قطعا خوب و راحت هم هست.

هیوندای و کیا ، از زیرمجموعه‌های هیوندای موتور گروپ به‌شمار می‌آیند. این شرکت در حال حاضر پس از شرکت‌های جنرال موتورز، فولکس‌واگن و تویوتا، به‌عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته می‌شود که محصولات خود را از طریق 6000 نمایندگی فروش در 193 کشور جهان به فروش می‌رساند. این که گروه هیوندای موتور چطور و بر پایه چه معیارهایی نسل چهارم خودروهای تولید خود را به جنگ غول‌های بزرگ اروپا و آمریکا فرستاد و موفق شد بخشی قابل توجهی از بازار را تصاحب کند موضوع این مطلب نیست.

بین شاخص زیبایی و باروری ارتباط نزدیک‌ وجود دارد و این قانون طبعیت است. بر همین اساس، این حقیقت نا‌خوشایند را باید پذیرفت که در تجارت هم مانند طبیعت، عنصر زیبا زودتر و بیشتر بارور می‌شود. در مورد میزان تاثیر میزان خودروهای این گروه صنعتی و فروش آن آمار دقیق وجود ندارد. معمولا اکثر تحلیل‌گران صنعت خودرو تلاش می‌کنند شاخص‌های فنی و هنری را به معیارهای اقتصادی تبدیل کنند اما در این مورد وقتی پای برندهای اروپایی به میان می‌آید باز هیوندای به نسبت بی‌ام دبلیو، آئودی و تویوتا فروش موفق‌تری داشته است. یک بررسی گذرا از آمارهای واردات خودرو در عصر خودرو  نشان می‌دهد که بیش از 41درصد از کل واردات خودرو کشور تنها به این دو برند  گروه هیوندای‌موتور  اختصاص دارد.

طراحی هیوندای

تصاحب بازار با  طراحی‌

 کوین هانتر، رئیس طراحی تویوتا در ایالات متحده، اعتراف می‌کند که نسل فعلی خودرود تویوتاکمری علی رغم کیفیت تولید و قمیت مناسبت مورد پسند مشتریان نیست، این چالش در مورد سایر  مدل‌های تویوتا به قدری محسوس است که نیازی به معیارهای دقیق کارشناسی یا زیبایی‌شناسی ندارد تا جایی که بسیاری از منتقدان عقیده دارند که طراحی محصولات جدید تویوتا فاقد خط سیری مشخص است. گویا تنها شرکت‌های اروپایی و خصوصا آلمانی‌ها تا اینجا در مقابل زیبایی هدفمند این مدل‌های شایسته کره‌ای حرفی برای گفتن دارند.

طراحی هیوندای

بهترین طراحان دنیا در گروه هیوندای موتور

هیوندای موتور برای رقابت در عرصه طراحی اقدام به جذب طراحان بزرگ لامبورگینی و بنتلی کرد. دونکروولکه طراح با سابقه‌ای است که به مدت بیش از 20 سال برای آئودی و بنتلی کار کرده و همچنین در لامبورگینی به عنوان مدیر طراحی سابقه اجرایی دارد، به تیم هیوندای جنسیس پیوست تا هیوندای برای اثبات و تصاحب مدل‌های لوکس خود در بازار، موقعیت خود را قوی‌تر کند. بنتلی لوک دونکروولکه را به استخدام درآورد. همچنین با طراح باسابقه و موفق شرکت آئودی پیتر شرایر قرارداد بست. مدل‌های پرطرفداری مانند کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و کیاسراتو از نمونه‌های موفق طراحی شده توسط پیتر شرایر آلمانی است.

 

2 دیدگاه ها

  1. بهتر بود آمار دقیق تری از میزان واردات خودرو هیوندای می گذاشتید و یا حداقل اون رو با سایر برندهای وارداتی مقایسه می کردید…
    در مورد دلایل استقبال مردم ایران رو هم می تونستید بررسی کنید.

    • سلام مهدی
      هدف این مطلب نگاه به یک جنبه‌ خاص صنعت خودرو یعنی زیبایی شناسی و طراحی هنری است، نه میزان واردات به ایران یا صادرات هیوندای.. بزودی آمارهای جالب و قابل استنادی در همین حوزه منتشر خواهیم کرد. تشکر بابت همراهی شما. 🙂

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید