شش روش کارآمد استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تحقیقات بازاریابی

شش روش کارآمد استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی می تواند یک فرآیند پرهزینه و زمانبر باشد. با این حال بسیاری از شرکت ها به رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری مقرون به صرفه و برای به دست آوردن بینش نسبت به مشتریان، بازار، نام تجاری و دیگر جنبه های تحقیقات بازاریابی روی آورده اند. کلید استفاده مفید از رسانه های اجتماعی برای تحقیقات بازاریابی، شناخت منافع و ایجاد برنامه تحقیق مناسب است. در ادامه ی این مقاله ۶ نکته آسان بهره مند شدن از رسانه های اجتماعی برای بهتر شدن نتایج حاصل از تحقیقات بازار را بیان می کنیم.

۱)   دنبال کردن مطالب روز شبکه های اجتماعی

تعدادی از شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و فیسبوک، روش های متعددی را برای تجزیه و تحلیل و انجام تحقیقات بازاریابی ارائه می دهند.به راحتی با جستجوی همه‌ی پست ها و بررسی علایق مخاطبین می توان به دیدی نسبت به روند در حال ظهوردست یافت. از این طریق می توان فهمید که این روزها مخاطبان درحال صحبت کردن درباره ی چه مسائلی هستند. یکی از نمونه های آن جستجوهای hashtag در توئیتر است. با را ه اندازی چند جستجو با hashtag های مربوط به نام تجاری، صنعت و یا محصول خود می توانید از مشتریان، مصرف کنندگان و یا رقبای خود مطلع شوید.

۲)   یادگیری زبان مخاطبان برای بهبود بخشیدن نتایج جستجو

کلمات و عباراتی که برای جستجوی موفقیت آمیز محصول و یا کسب و کار خود تنظیم می کنید ممکن است همیشه با آنچه از نظر مخاطبان مهم است و جستجو می شود یکسان نباشد. با تجزیه و تحلیل مبادلات مربوط به محصول و خدمات خود در رسانه های اجتماعی ، عوامل ارزشمند از دید مشتریان خود را شناسایی کنید و بررسی کنید که آنها چگونه درباره ی محصول و یا خدمات شما صحبت می کنند. با استفاده از این موارد، در تحقیقات خود می توانید به طور مستقیم با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنید واثر بخشی بازاریابی خود را بهبود بخشید. با ایجاد تعاریف مشتری محور، کیفیت و سایر شرایط مهم، می توان یک نام تجاری و محصول منحصر بفرد نسبت به رقبا ایجاد کرد.

۳)  استفاده از ویژگی به روز بودن رسانه های اجتماعی برای تحقیقات سریع

روش های تحقیق بازار سنتی ( مانند نظرسنجی و مطالعه ی گروهی) برای برنامه ریزی ، ایجاد فرم ها و به اجرا درآوردن آنها ماه ها طول می کشد. در صورتی که توسط رسانه های اجتماعی این تحقیق در عرض چند دقیقه تا چند ساعت انجام می گیرد. از تولید محصول تا پیگیری بازاریابی، هر بخش برنامه ی بازاریابی، به طور مستقل برای بهبود نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در حالیکه در روش های سنتی ماه ها وقتمان را صرف ایجاد یک برنامه بازاریابی می کنیم و احتمالا تنها یکسری اطلاعات قدیمی به عنوان تغییر روند پیدا خواهیم کرد.

۴) از شبکه های اجتماعی برای گسترش محدوده تحقیقات بازار خود استفاده کنید:

شبکه های اجتماعی محبوبیت کسب و کار در هر بازاری را افزایش می دهند . طبق گزارش ۲۰۱۱ نیلسون حدود ۸۰% از مردمی که به اینترنت دسترسی دارند از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. درنتیجه درانجام تحقیقات بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی، مخاطبان بیشتری نسبت به سایرمنابع در دسترس هستند. طبیعت و دسترسی آسان رسانه های اجتماعی، کمک بزرگی برای ارتباط، تعامل و مشارکت با کاربران به حساب می آید. در نتیجه شانس دستیابی به اطلاعات دقیق، مفید و صادقانه افزایش می یابد.

۵) کشف روندهای پیشرو به جای روندهای خسته کننده و بی نتیجه

یکی از بزرگترین نقاط ضعف متدهای تحقیقات بازاریابی این است که از طریق پرسش ها هدلیت می شوند. برای به دست آوردن اطلاعات مناسب، ابتدا باید دانست که چگونه پرسش کرد. گاهی یک سوال می تواند به پاسخ های بسیار مختلفی منجر شود. در نتیجه تحقیقات بازار شما از طریق سوالات شما تعیین می شود. با توحه به دامنه ی گسترده و ماهیت تعاملی رسانه های اجتماعی، اطلاعات ازطریق تعاملات و مشاهدات به دست می آید. با این روش اطلاعاتی به دست می آید که ممکن است از طریق سایر روش ها مخفی باقی بماند.

۶) بهره برداری از شبکه های اجتماعی برای بهبود هزینه ها

در اغلب موارد استفاده از رسانه های اجتماعی در تحقیقات بازاریابی به سادگی سرمایه گذاری بر روی زمان است. تقریبا برای هر پلت فرم رسانه های اجتماعی، ابزارهای رایگانی برای جمع آوری اطلاعات و استخراج آنها وجود دارد. درحالیکه هزینه های روش های دیگر تحقیقات بازاریابی سرسام آور هستند. از طریق تعامل با کاربران و بحث و گفتگو با آنها، پژوهش های رسانه های اجتماعی، تبلیغات نیز به حساب می آیند.وقتی که رسانه های اجتماعی به درستی برنامه ریزی و اجرا شوند، موجب بهبود هزینه ها و افزایش سود کلی می گردند.رسانه های اجتماعی از کاهش هزینه ها و زمان دسترسی به اطلاعات و توانایی کشف روندهای پنهان گرفته تا بهبود انجام تحقیقات و بهینه سازی تلاش های تحقیقات بازار در هر کسب و کار را شامل می شود.

بهتر از همه اینکه پژوهش های رسانه های اجتماعی روش های متعددی برای تعامل با بازار و ایجاد کسب و کار ارائه می دهد.انجام تحقیقات به سادگی ثبت نام در سرویس های اجتماعی مانند لینکداین یا توئیتر و استفاده از ویژگی های جستجوی ساخته شده در آنها است. در مدت چند دقیقه کسب و کار شما شروع به تجزیه و تحلیل روندها و بهبود استراتژی های بازاریابی در جهت دستیابی به نتایج مورد نظر شما می کند.

منبع: socialmediatoday.com

مطالب مرتبط

2 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.