سودآورترین حوزه‌های فناوری اطلاعات – خدمات میزبانی- بخش اول

سودآورترین حوزه‌های فناوری اطلاعات – خدمات میزبانی- بخش اول

بین «سودآورترین» و «پردرآمدترین» تفاوت زیادی هست. همینطور گاهی «حوزه کاری» با «رده شغلی» اشتباه گرفته می‌شود. درآمد میزان پولی است که تولیدکننده در ازاء فروش محصول یا خدمات بدست می‌آورد اما الزاما به معنای سود نیست. آنچه پس از کسر هزینه‌ها از درآمد باقی می‌ماند – به اصطلاح عامیانه – سود نامیده می‌شود که همین تعریف هم از سود، مدل‌ها و معیارهای مختلفی دارد و الان موضوع بحث ما نیست. پس وقتی در مورد سودآوری یک حوزه‌کاری و نه الزاما یک رده شغلی صحبت می‌کنیم، منظورمان همان بیان ساده‌ی صرفه اقتصادی داشتن به نسبت هزینه‌هاست.

اکثر مردم حتا کسانی که مشخصا فعال اقتصادی نیستد به خوبی می‌دانند که شرکت برق از شرکت آب و فاضلاب درآمد بیشتری دارد. شرکت گاز از این دو پردرآمدتر است اما شرکت مخابرات از هر سه شرکت (آب و برق و گاز) سودآوری بیشتری دارد. پس سودآوری مبحثی جدا از درآمد اما در ارتباط مستقیم با آن است. ممکن است در سبد هزینه‌های یک خانوار آب، برق، گاز و تلفن نسبت‌های منطقی نزدیک به هم داشته باشند، اما به احتمال زیاد سود کسب شده توسط یک فروشنده از بقیه به لحاظ جنس محصول، میزان سرمایه‌گذاری، توسعه بازار و زیرساخت‌ها بیشتر است.

وقتی در حوزه فناوری اطلاعات و مشخصا تجارت الکترونیک به عنوان یک مشتری – و نه فروشنده – وارد شوید مثل یک خانواده هزینه‌های مختلفی در سبد فناورانه شما وجود دارد. مثل سخت‌افزار، تجهیزات شبکه، هزینه‌های اشتراکی مصرفی مثل  اینترنت، میزانی وب، هزینه‌های بستر فروش آنلاین و غیره. حال اگر فروشنده باشید و بدانید که کدام حوزه علی‌رغم نزدیک یا یکسان بودن هزینه‌ها و زیرساخت‌ها، سودآوری بیشتر دارد آیا تمایل داردید که به آن وارد شوید؟

فضای میزبانی یا هاستینگ  وب یکی از سودآورترین حوزه‌های کاری – و نه شغلی – فناوری اطلاعات است که خود می‌تواند در برگیرنده مشاغل مختلفی باشد. در بخش دوم این مطلب به تفصیل به بررسی بازار فروش خدمات میزبانی (هاستنیگ) در ایران پرداخته، دلایل سودآوری بالای این حوزه کاری، میزان رشد آن در دنیا و ایران و همین‌طور علت شکست و موفقیت شرکت‌های ارائه کننده خدمات میزبانی خواهیم پراخت.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.