آمارهای بزک دوزک شده

آمارهای بزک دوزک شده

آمارهای ضدو نقیض فروانی در خصوص میزان مصرف لوازم آرایشی بهداشتی ارائه شده و می‌شود. یک آمار ایرانیان را بالاترین مصرف کنننده در جهان و آماری دیگر در آسیا یا خاورمیانه می‌داند. رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان طی مصاحبه‌ای به ایرنا گفت: نه در دنیا و و نه در منطقه بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایشی نمی‌داند.

طبق گفته آقای اسماعیلی مطلب به ایرانا: «ایران رکورددار مصرف لوازم آرایشی نه در خاورمیانه نه در آسیا و نه در جهان و نه در هیچ سطح دیگری، نبوده و نیست.» و آمارهای اعلام شده در مورد میزان مصرف لوازم آرایشی در کشور و این‌که گفته می‌شود ایران رتبه نخست مصرف لوازم آرایشی را در دنیا دارد، اشتباه است. این مقام سازمان غذا و دارو تاکید می کند که اصلا آمار دقیق و جامعی در زمینه میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی وجود ندارد!

آنچه اهمیت دارد نگاه به آمار به عنوان یک فرایند علمی است. شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی به سرعت آمارها را منتشر می‌کنند اما به همان سرعت نباید مورد استناد قرار گیرند. فرایند تحققات بازار مبتنی بر آمار است و آمار هم وابسته  به داده. باید دید منبع داده اولیه کجاست و چقدر قابل استناد است. در موضوع لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل وجود محصولاتی که از مبادی غیر قانونی به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند و همچنین ابهامات آماری تولید کنندگان داخلی عملا آمار دقیق و قابل استنادی وجود ندارد. آنچه تحت عنوان آمار  ارائه می‌شود  از تحقیقات میدانی غیر علمی استخراج شده یا در نهایت اطالاعات پراکنده‌ای است مبتنی بر مشاهده غیر مستقیم است.

به همین دلیل تعیین نه چندان دقیق میزان مصرف رنگ مو در بین بانوان ایرانی به لحاظ نوع و برند به سادگی ردو بدل شدن اطلاعات بدون منبعی که در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد نیست. آمارها چه از نوع سالم و قابل استناد و چه از نوع سطحی و ضعیف، در حال شکل دادن به ذهنیت تجاری و اقتصادی کسب‌وکارها هستند. بهتر است. همچون هوایی که در هر صورت ملزم به تنفس آن هستیم. پس بهتر است تاجایی که امکان دارد نوع سالم آن را تنفس کنیم.

در آمار می‌توان بر نیمه پر لیوان تمرکز کرد یا نیم خالی، دنبال علت‌ها باشیم یا معلول‌ها، حتا هوشمندانه هم می‌شود فریب داد یا فریب خورد. آمار نیز مانند هر فرانید دیگری نیمه تاریک دارد. نیمه‌ای که وجود دارد اما واضح نیست. گاهی هم آلوده به جهت‌گیری‌های غیر عمد می‌شود مثلا آماری که افراد در حال پیاده‌روی به سمت محل کار را در در ردیف جامعه ورزشی تلفی کرده اما آمار دیگری عکس این نظر را دارد و در عین حال هر دو درست است. حال شما به عنوان یک تولید کننده یا فروشنده کفش ورزشی چه برداشتی از چنین آماری خواهید داشت؟


برای مطالعه ادامه مطلب وارد شوید و یا ثبت نام کنید
 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.