بنگاه‌داران خودرو در سربالایی سخت کم درآمدی

بنگاه‌داران خودرو در سربالایی سخت کم درآمدی

بعضی از ماشین‌های پارک شده در بعضی از خیابان‌ها روی سقف‌شان مثلث خطر، استوانه یا در بهترین حالت مقوایی دارند که نشان می‌دهد این اتومبیل برای فروش است. در واقع آن بخش از خیابان یا پیاده‌رو بخشی از حریم کسب‌وکار بنگاه‌دار روبرویی به حساب می‌آید. قصد صحبت درباره حقوق شهروندی، مالیکت عمومی یا این‌که چرا بعضی از این بزرگواران بخشی از پیاده‌رو و خیابان را ادامه مغازه خودشان تصور می‌کنند را نداریم. خرید و فروش اتومییل‌های دست دوم یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیا به حساب می‌آید. شغلی که ظاهراش نشان می‌دهد دانشگاه و تخصص و مدرک نیازی ندارد، در بیشتر مواقع سرمایه‌ی چندانی به غیر از همان بنگاه هم نمی‌خواهد، اما درآمد تاثیرگذارش افراد زیادی را وارد این حیطه کاری کرده است.

به نظر می‌رسد دلالی یا معامله خودروهای دست دوم از جمله مشاغلی شناخته‌شده‌ای است که این روزها درسربالایی هزینه‌ها و نبود مشتری با دنده سنگین در حال حرکت هستند. این مطلب اشاره دارد به علل اصلی رکود معاملات خودروهای دست دوم در بنگاه‌ها. بازار معاملات خودروهای دست دوم قبلا محدود به خیابان‌ها، مغازه‌ها و افرادی خاصی بود. اما این بازار حالا به حوزه فناوری و حتا شرکت‌های تخصصی گسترش پیدا کرده است. در هر صورت به نظر می‌رسد که این بازار به روغن‌سوزی افتاده باشد.

آگهی‌نامه‌های آنلاین تلفن همراه

شاید به جای عنوان «آگهی‌نامه‌های آنلاین» بهتر است بگوییم اپلیکیشن دیوار یا شیپور. به ندرت پیش می‌آید که کسی این ابزارها را بشناسد و برای خرید یا فروش ماشین دست دوم به آن مراجعه نکند. بخش زیادی از خدمات فروشندگان خودرو تنها به ارتباط بین فروشنده و خریدار منتهی می‌شود. یک جستجوی ساده در این برنامه‌ها به مراتب سریع‌تر و بهتر از خیابان‌گردی برای یافتن مشتری یا خریدار است. قدرت ارزیابی و مقایسه مشتریان یا فروشندگان مختلف و همچنین تعیین موقعیت دقیق فروشنده و خریدار ویژگی برجسته‌است که بسیاری از افرادا جامعه خصوصا نسل جوانی که با فناوری بزرگ شده و در حال میانسال شدن هست را به جای مراجعه به بنگاه به این ابزارها می‌کشاند.

 وب‌سایت‌های تخصصی فروش خودرو

سایت‌های تخصصی خرید و فروش ماشین قبل از ابزارهای موبایلی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردند و کافیست که در گوگل خرید و فروش اتومبیل را  جستجو کنید تا ۵ سایت بزرگ این حوزه را مشاده کنید. امکانات زیاد و هزینه‌های بسیار اندک این سامانه‌ها باعث شده است که عملا  بخش زیادی از بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم از گوشه خیابان‌ها به اینترنت منتقل شود اما مهم‌ترین پیشآمد اینترنتی در بخش خرید و فروش ماشین‌های دست دوم را باید در راه‌اندازی سامانه اطلاعات معاملات خودرو کشور دانست که با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه تأسیس شد. شفاف سازی معاملات و ساماندهی بازار خردید و فروش خودرو هدف اصلی راه‌اندازی این سامانه است. حال کافیست مشتری یا فروشنده مورد نظرتان را در مورد پیدا کنید و در صورتی‌که شناخت کافی از خودروی در حال معامله داشته باشید، نیازی به پرداخت کمسیون بنگاه‌دار نخواهید داشت.

خودروهای لوکس با کیفیت

اکثر خرید و فروش‌های خودرو در کشور تحت تاثیر کیفیت و مستهلک شدن زودتر از موعد، خودروهای رده متوسط است. آمارها غیر رسمی نشان داده است که وقتی شخصی خودرویی را با قیمت متوسط کمتر از ۳۵ میلیون تومان خریداری می‌کند تمایل بشتری به تعویض آن دارد تا کسی که خودرویی با قمیت متوسط ۱۰۰ میلیون تومان به بالا خریداری کرده است.وجود خودروهای لوکس با دوام باعث می‌شود شماره افرادی که هر سال یا دو سال یک بار به دنبال تعویض خودرو هستند به شدت کاهش یابد.

خانواده‌های چند خودرویی

تغییر سبک زندگی خانواده‌های ایرانی را به سمت مالکیت همزمان چند خودرو سوق داده است. این امر باعث می‌شود افراد با استفاده از تسهیلات بانکی شرکت‌های خودروساز و بانک‌ها به جای خرید خودرود دست دوم از بنگاه‌دار ترجیح دهند یک خودرو نو از نمایندگی بخرند ولو این‌که به بانک مقروض شوند. طبیعتا بعد از مستهلک شدن، بخش زیادی از همین خودروها به چرخه خرید و فروش وارد خواهند اما در حال حاضر این عامل نیز باعث رکود خرید و فروش خودرو توسط بنگاه‌داران شده است.

رکود عمومی بازار خودر

وزارت صنعت و معدن سال گذشته با ارائه  وام ۲۵ میلیونی خودرو تلاش کرد تا به رکود بی‌سابقه‌ای که دو سال گذشته پارکینگ‌های خودروسازهای داخلی را مملو از خودروها فروش نرفته کرد بود، پایان دهد. اگرچه سایه‌هایی از این روکود همچنان بر روی بازار خودرو وجود دارد، فروشندگان خودروهای دست دوم رکود شدید‌تری را نسبت به نمایندگی‌ها فروش متحمل شده‌اند.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.