سودآورترین حوزه‌های فناوری اطلاعات – خدمات میزبانی – بخش دوم

سودآورترین حوزه‌های فناوری اطلاعات – خدمات میزبانی – بخش دوم

خدمات میزبانی یا هاستینگ به عنوان یکی از سودآورترین حوزه‌های فناوری موضوع این بررسی است. در بخش اول این مطلب اشاره کوتاهی به تفاوت سودآوری و درآمدزایی و همچنین حوزه کاری با رده شغلی داشتیم. در ادامه به بررسی پیش‌نیازها، نیازها و دلایل گرایش سرمایه‌گذاران حوزه فناوری به بخش میزبانی می‌پردازیم. این نکته را مد نظر داشته باشید که خدمات میزبانی از تخصصی‌ترین حوزه‌های کاری و به همچنین ترتیب رده شغلی در فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

 اما چرا علی‌رغم تخصصی بوددن سرمایه‌گذاران زیادی علاقه‌مند به ورود به این بازار هستند؟ بازیگران اصلی این بازرا در ایران کدام شرکت‌ها هستند؟ چرا این بازار برای کسب‌وکارهای متوسط و کوچک خطرپذیری بالایی دارد؟ و آینده بازار هاستنیگ چگونه خواهد بود؟ قبل از آن نگاهی به بازار هاستینگ کشور و ۱۰ شرکت بزرگ هاستینگ کشور این طور نشان می‌دهد که تقریبا ۱۰ شرکت برتر هاستینگ کشور  نزدیک به ۴۴ هزار وب‌سایت فارسی را میزبانی می‌کنند که به طور متوسط ۶۸درصد از بازار هاستینگ کشور است.

 آمار هاستینگ

 آمار دقیق تعداد وب‌سایت‌های فعال فارسی و هم‌چینن تعداد ارائه کنندگان خدمات میزبانی آخرین بار به طور رسمی درسال ۱۳۹۲ از طرف ستاد ساماندهی اعلام شد. بر همین اساس – طبق آمارهای سازمان فناوری اطلاعات – اگر حداقل رشد سالانه ۱۳٫۵درصدی کاربران اینترنت فارسی را به آن اضافه کنیم در حال حاضر باید بیش از  ۶۵ هزار سایت فارسی فعال داشته باشیم. با این که آمار ارائه شده نسبی است، می‌توان از آن نتیجه گرفت که اگر هر سایت فارسی به طور میانگین –  به احتساب سرورهای اختصاصی و اشتراکی – سالانه  ۵۰۰ هزار تومان برای فضای میزبانی هزینه کند، شرکتی که میزبان تنها ۱۰۰۰ سایت فعال باشد، چیزی بیش از ۴۰ میلیون تومان در ماه گردش مالی دارد.

همین آمار سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که بازگشت سرمایه و سودهی بازار هاستنیگ نسبت به سایر حوزه‌های فناوری مانند سخت‌افزار و نرم‌افزار و غیره، توجیه اقتصادی نسبتا خوبی دارد. این نکته را نباید فراموش کرد که بخش‌قابل توجهی از فضای میزبانی کشور در اختیار سرورهای خارجی است و شرکت‌های ایرانی تنها نماینده فروش و پشتیانی این سرورها هستند.

از مهم‌ترین دلایل سودآوری ورشد مناسب بازار هاستینگ کشور می‌توان به قابلیت برون‌سپاری سرمایه اولیه اشاره کرد. بسیاری از شرکت‌های هاستنیگ در ابتدا به عنوان نماینده سرورهای خارجی اقدام به فروش فضای میزبانی می‌کنند و پس از جذب مشتری کافی با سرورهای داخلی قرارداد بسته یا اقدام به خرید سرور کرده و مشتریان جذب کرده را تشویق به انتقال سایت به سرور خودشان می‌کنند. با توجه به این که اکثر سایت‌های فارسی مخاطب داخلی دارند، سرورهای داخلی از سرعت بهتری نسبت به سرورهای خارجی برخوردار هستند.

از سال ۱۳۹۲ شاهد رشد فضای کارآفرینی اینترنتی هستیم و این رشد همچنان ادامه دارد. اگرچه اکثر این کسب‌وکارها نوپا شکست می‌خورند، حداقل برای دوسال نیاز مبرم به فضای میزبانی داشته و تجربه نشان داده است که کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی، حتی پس از شکست یا توقف فعالیت تجاری، همچنان فضای میزبانی خود را حفظ کرده یا نهایتا هزینه‌های آن را کاهش می‌دهند. از طرف دیگر حضور در فضای مجازی در جامعه در حال حرکت به سمت فضاهای پایدارتر و بلوغ اجتماعی است. از همین رو بخش زیادی از کسب‌وکارهای کوچک و همچنین اشخاص حقیقی، تمایل به راه‌اندازی سایت‌های شخصی یا تجارت‌های کوچک دارند که این موضوع به پررونق‌تر شدن بازار هاستینگ کمک زیادی می‌کند.

منبع استخراج آمار: webhosting.info

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.