تحقیقات بازار با ویدئو زنده اینستاگرام

تحقیقات بازار با ویدئو زنده اینستاگرام

من هم مثل شما نمی‌دانم بازاریابی درختی و بازاریابی خوشه‌ای با بازایابی ابری چه تفاوتی‌هایی دارد، قصد هم ندارم به شرح آن بپردازم یا شعاع دایره واژگان بازاریابی را بسط دهم. هر فناوری تازه‌ای می‌تواند مسیر رسیدن به مشتری را کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر کند مشروط بر این‌که قابلیت‌های آن به درستی تشخیص داده شود و تفاوتی هم ندارد که نام آن را چه بگذارند. عنوان وای‌فای مارکتینگ یا بلوتوث مارکتینگ را هنوز نشنیده‌ام اما می‌دانم بزودی خواهیم شنید یا در موردش خواهیم خواهند.

استفاده هدفمند از رسانه‌های اجتماعی برای توسعه کسب‌وکارها بخشی از بلوغ اجتماعی این ابزارهای جذاب نیمه شخصی است و در این میان اینستاگرام محبوبیت ویژه‌ای در بین کاربران فارسی دارد. پایه اصلی این شبکه بر اشتراک‌گذاری تصاویر بود و هنوز هم هست، خیلی زود  پای ویدئو به آن باز شد فیلم‌های کوتاه ۲۰ ثانیه‌ای آن با استقبال خوبی مواجه و تا یک دقیقه حجم آن افزایش پیدا کرد. قابلیت جدیدِ اینستاگرام ویدئو زنده است که گفته می‌شود این قابلیت نیز مانند پست‌های مدت‌دار از اسنپ‌چت کپی برداری شده است.

صرف‌نظر از جذابیت‌های تفریحی این رسانه که شاید بزودی علاوه بر غذای‌های رنگین و کافه‌های متنوع شاهد «یهویی‌‌های» زنده عجیب و غریب دیگری خواهیم بود، در این مطلب نگاهی کوتاه به مفاهیم بازاریابی از طریق ویدئوهای اشتراکی در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ و امکاناتی که این قابلیت اینستاگرام می‌تواند در اختیار تجارت‌ها قرار دهد را بررسی می‌کنیم.

بازاریابی از طریق ویدئو‌

استفاده از ویدئو برای معرفی خدمات و محصولات روش جدیدی نیست و تاریخچه آن به قدمت سینما و تلوزیون قابل کندوکاو است. شبکه‌های اجتماعی بر اساس بستر سخت‌افزاری و ارتباطی که به لطف تجاری‌سازی فناوری در دسترس همه قرار گرفته ایجاد و محبوبیت یافته است. رشد و جذابیت اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری مدیون قیمت‌های مقرونه به صرفه‌ی موبایل‌های هوشمند  و افزایش ضریب نفوذ اینترنت هستند. از همین رو ساخت یک فیلم معرفی یا استفاده از یک ویدئو تبلیغاتی تنها در انحصار برندهای بزرگ نیست. خصوصا این که ابزار تولید و انتشار به صورت همزمان در اختیار است.

رسانه‌های ارزان و پرمخاطب

تولید و انتشار متحوای ویدئویی برای بازاریابی و تبلیغات به دو عامل مهم شرایط «تولید» و «انتشار» وابسته است. قبلا برندهای بزرگ علاوه بر امکان تأمین هزینه‌های تولید تیزرهای پرهزینه، دسترسی آسان و تعامل راحتی با رسانه‌های بزرگ مثل تلوزیون داشتند. شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با تلوزیون به نسبت مخاطب رسانه‌های ارزان‌تری هستند. علاوه بر آن که قابلیت هدف‌گیری دقیق‌تر جامعه مخاطب،  استخراج و ارزیابی آمار و هم‌چنین تعامل مستقیم با کاربر، مزیت‌هایی است که تلوزیون آن را ندارد. تولید محتوا برای بازاریابی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی با حداقل وسایل ممکن یعنی یک موبایل هوشمند که متوسط قیمت آن  بیشتر از ۲۵۰ هزار تومان به بالا باشد به راحتی امکان‌پذیر است.

چرخ عمر محتوا ویدئویی

محتوا مانند هر محصول تولید شده دیگری دارای چرخه عمر است. قابلیت اشتراک‌گذاری به همراه جذابیت‌های رسانه‌ای که مخاطبان می‌تواند به ویدئوها اضافه کنند باعث افزایش چرخه عمر ویدئو در فضای مجازی نسبت به متن یا تصور می‌شود. ویدئوها از متوسط چرخه عمر و گردش بیشتری نسبت به سایت محتوا در شبکه‌های اجتماعی برخوردار هستند بازگشت هزینه منطقی و همچنین صرفه‌جوی قابل توجهی در انتقال پیام دارد. در یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای می‌توان به اندازه یک متن ۲۰۰۰ کلمه‌ای اطلاعات مفید انتقال داد و از همه مهم‌تر منتظر نشر ویروسی آن ماند.

ویدئو زنده اینتساگرام

ویدئو زنده اینستاگرام، قابلیتی است که بزودی به اینستاگرام اضافه خواهد شد و شاید زمانی که شما این مطلب را مطالعه می‌کنید به آن اضافه شده باشد. در کنار نام برخی از مخاطبان کلمه (Live)  نشان می‌دهد که کاربر در حال استفاده از این سرویس است. نکته بارز  این سامانه ذخیر نشدن ویدئوهاست که زنده بودن را بیشتر ملموس می‌کند. بنابراین به محض پایان گزارش ویدئویی، تماشای فیلم زنده هم به پایان خواهد رسید تماس تصویری اگر چه فناوری جدیدی نیست اما در رسانه پرمخاطبی مانند اینستاگرام یک جهش بلند محسوب می‌شود. این قابلیت در اینستاگرام به منزله تماس تصویری نیست و زمانی که کاربر شروع به اشتراک گذاری تصاویر زنده می‌کند کاربران می‌توانند با مشاهده کلمه (Live)  تصاویر به اشتراک گذاشته زنده را ببینند.

اعتبارسنجی و اعتمادسازی

وقتی فروشنده‌ای محصول یا خدمتی را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد، ویدئو زنده قابلتی ارزشمند برای اعتبارسنجی و اعتمادسازی بیشتر برای مخاطب است. کافیست به صورت زنده خط تولید، فروشگاه، پرسنل یا مراحل ارائه خدمات خودتان را در ارتباط با مشتری تشریح کنید.

گزارش زنده از رویدادها و خدمات

رویدادها از طریق این روش برای مخاطبانی که به تمایل به نصب و استفاده از ابزارهای تخصصی ندارند به خوبی قابل دسترسی خواهد بود. همچنین تجارت‌های خدمات محور مانند هتل‌ها، مراکز تفریحی و ورزشی، مهدکودک و یا خدمات مشابه می‌توانند با این قابلیت به سادگی گزارش زنده به مشتریان ارائه کنند

تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

بسیاری از مخاطبان مشتریان احتمالی تجارت شما هستند به شرط این که درست تشخیص داده شوند. ارتباط ویدوئی ابزار بسیار مناسبی برای این تشخیص است. کافیست مخاطب خودتان را به یک مصاحبه یا نظرسنجی آنلاین دعوت کنید. صحت داده‌هایی که با این روش استخراج می‌شود به مراتب از فرم‌های متنی آنلاین بالاتر است. البته مهارت مصاحبه و استفاده از زمان اهمیت زیاد دارد.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.