ابعاد و حجم بازار چیست و چگونه تعیین می شود؟

ابعاد و حجم بازار چیست و چگونه تعیین می شود؟

در مدیریت بازارابی به اندازه بازار «حجم بازار» هم گفته می‌شود. حجم از نظر ریاضی میزان فضایی است که در تصرف چیزی یا جسم خاصی است اما «اندازه» عبارت است از کمیتی که با شاخص‌ها و معیارهای خاصی قابل سنجش باشد. اندازه بازار و حجم بازار دو مفهوم بسیار نزدیک هستند با قابلیت هم‌پوشانی زیاد. بر همین اساس می‌توان گفت حجم بازار معیاری است که بوسیله آن ارزش یک بازار تخمین زده می‌شود و همچنین میزان در تصرف بودن محصول، کالا یا خدمتی را نشان می‌دهد.

این حجم می‌تواند با مؤلفه‌های نسبتا ثابت مثل مکان و یا با مؤلفه‌های پرتغییر مثل تعداد،  زمان، ریال یا دلار محاسبه شود اما اهمیت تعیین حجم یا اندازه بازار وقتی بیشتر خود را نشان می‌دهد که ممکن است شما وارد بازاری شوید که به دلیل کم بودن حجم آن، سرمایه‌گذاری شما منجر به سود مورد انتظار نشود. از همین روی تعیین اندازه، حجم یا ارزش بازار یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تحقیقات بازار است. تعیین اندازه هر بازار با روش‌های متعددی قابل سنجش است که هر روش به نسبت میزان خطرپذیری و اهمیت داده‌های بدست آمده می‌تواند متفاوت باشد.

چرا باید حجم یا اندازه بازار را اندازه‌گیری کرد؟

ممکن از قبل شروع اندازه‌گیری حجم یک بازار با چالش عدم وجود اطلاعات یا داده‌های منسجم برای تعیین اندازه بازار مواجه شوید. تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند که اطلاعات پراکنده‌ای که به تنهایی قابل استناد نیست که همانند قطعات یک پازل در کنار هم بچینید و ابعاد بازار پیش‌روی خودتان را تعیین کنید. اما  قبل از معرفی روش‌های تعیین اندازه و حجم بازار به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم که تعیین اندازه بازار چه فایده‌ای برای تجارت ما دارد؟

  • اول: اطلاع و شناخت شما از ابعاد بازار کمک می‌کند بتوانید سهم شرکت یا سازمان خود را از بازار هدف خود تعیین کنید.
  • دوم: تعیین چشم‌انداز و برنامه راهبرد تجاری سازمان در کوتاه مدت و بلند مدت
  • سوم: تعین معیارهایی برای ارزیابی برنامه راهبرد در حال اجرا
  • چهارم: شناسایی وتعیین فرصت های پیش رو تجارت
  • پنجم: تعیین شاخص‌هایی برای سنجش و اطمینان از میزان رشد یک کسب‌وکار

چگونه حجم بازار را اندازی گیری کنیم؟

  • مشتریان هدف خودتان را شناسایی کنید. مشتریان هدف شما کسانی نیستند که علاقه‌مند به محصول یا خدمات شما هستد. این گروه ممکن است مشتری احتمالی یا مخاطب شما باشند. مشتری شما کسی است که محصول یا خدمات شما مشکلی را از اول حل کرده یا ارزش غیرقابل صرف‌نظری برای او خلق می‌کنید.
  • تعداد مشتریان هدف خودتان را تخمین بزنید. بوسیله تکنیک‌های بازاریابی تعداد مشتریان هدف خودتان را برا اساس بازه‌ها یا معیارهای از قبل تعیین شده مثل اعداد مالی، بازه‌های زمانی و یا اطلاعات جغرافیایی تخمین زده بزنید. برای این تخمین باید منابع کافی تحقیق در اختیار داشته باشید و همین از تکنیک‌های آماری مطلع باشید. در غیر اینصورت بهتر است که کار را متخصصان و مشاوران تحقیقات بازار بسپارید.
  • تحمین های بدست آمده را ارزش‌گذاری کنید.در این مرحله باید بتوانید بر تخمین‌های برآورد شده را بر اساس دستور و قواعد مشخص ارزش‌گذاری کنید. مثلا تعیین کنید که فلان منطقه و یا فلان شهر در فلان فصل چه تعداد یا چه میزان مصرف یا خرید از کالای خاصی را داشته. محصول مورد نظر را عمدتا از چه برندهایی تهیه شده و به چه مقدار. در کنار هم گذاشتن این اعداد ارزش بازار محصول مورد نظر را در تاریخ و مکان مشخصی برای شما تعیین می‌کند.
  • تحلیل کنید، تصمیم‌ بگیرید.برنامه راهبرد، انتظارات سودهی، بازگشت سرمایه و همچنین امکانات در اختیارتان را با تخمین‌های بدست آمده قیاس کنید. به این شکل شما بوسیله تحقیقات بازار ابعاد بازار موردنظرتان را برای هدف مشخص تخمین زده‌اید.

تعیین این موضوع که آیا یک محصول یا خدمت در یک بازار مشخص به اندازه کافی مشتری  وجود دارد یا خیر، فرآیندی است که زمان و هزینه نیاز دارد اما این هزینه در مقابل میزان خطرپذیری ورود به یک بازار ناشناخته کاملا منطقی است.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.